ATROFIA MUSCULAR ESPINAL. DICCIONARIO





Enfermidade  neuromuscular que se manifesta por unha perda progresiva da forza muscular porque o impulso nervioso non se pode transmitir  correctamente aos músculos, debido a afectación das neuronas motoras da médula espinal. Deste xeito, os músculos se atrofian






Qué é a atrofia muscular espinal (AME)?
A  atrofia muscular  espinal é unha enfermidade xenética que afecta a parte do sistema nervioso que controla o movemento muscular voluntario.
A maioría das células nerviosas que controlan os músculos están localizadas na medula  espinal. A  SMA é muscular, porque o seu efecto principal é sobre os músculos, que non reciben sinais destas células nerviosas.  Atrofia é o termo médico para dexeneración ou diminución, que é o que xeralmente lle ocorre aos músculos cando non están activos.
A  SMA involucra a perda de células na médula  espinal chamadas neuronas motoras, e clasifícase como unha enfermidade de neuronas motoras.
Existe unha gran variación no alcance e a severidade da  SMA en diferentes persoas.

Que causa a  AME?
A maioría dos casos de  AME son causados por unha deficiencia dunha proteína de neuronas motoras chamada SMN, siglas en inglés de supervivencia de neuronas motoras.
Esta proteína, como o implica o seu nome, parece ser necesaria para o funcionamento normal das neuronas motoras. Evidencias recentes suxiren que a falta de  SMN podería tamén afectar directamente as células musculares. Este tipo de Atrofia Muscular relacionada con la falta de proteína SMN, afecta principalmente aos músculos proximais, mentres que outros tipos afectan principalmente aos músculos distais, os máis afastados do centro do corpo, polo menos ao principio. As mans
e os pés son afectados tipicamente ao inicio da enfermidade.

Hai outras formas de  AME non relacionadas coa proteína  SMN.

Os músculos máis próximos ao centro do corpo (músculos  proximales) vense  usualmente máis afectados na  atrofia muscular  espinal que os músculos máis retirados do centro (músculos  distales).

 AME tipo 2 ( AME intermedia)
Este tipo comeza na nenez, pero xeralmente despois da infancia. Na  AME tipo 2, os músculos máis próximos ao centro do corpo (músculos proximales) xeralmente vense máis
afectados, ou polo menos afectados moito máis cedo, que os músculos afastados do centro. Por exemplo, os músculos nas coxas son máis débiles que os da parte inferior das pernas e os pés.
Ademais, as pernas tenden a debilitarse antes que os brazos. As mans poden debilitarse eventualmente, pero xeralmente son as que permanecen máis fortes por máis tempo e, aínda que cheguen a debilitarse,  usualmente permanecen suficientemente fortes para
escribir nun teclado de ordenador e para outras funcións básicas da vida diaria.
Os nenos con  AME tipo 2 benefícianse moito de todo tipo de terapia física e tecnoloxía asistencial. Os soportes para camiñar e manterse de pé, como aparellos  ortopédicos liviáns. Moitos nenos poden manexar unha cadeira de rodas ou outro tipo de vehículo motorizado desde idades temperás, mesmo ao redor dos 3 anos, dependendo da madurez e perspectiva xeral do neno.
Moitos profesionais observaron que nenos con  AME parecen ser máis intelixentes do usual. 

O perigo máis serio na  AME tipo 2 provén da debilidade dos músculos necesarios para respirar. Débese prestar unha atención coidadosa á función respiratoria durante toda a vida, con atención inmediata ás infeccións. Hai que estar moi atentos para manter unha boa saúde respiratoria, incluíndo a limpeza de  secrecións e, a veces, a ventilación asistida.
Outro gran problema na  AME tipo 2 é a  curvatura da columna, usualmente unha  curvatura de tipo  escoliose. A  escoliose ocorre pola debilidade dos músculos que normalmente sosteñen a columna, a cal é flexible. A  escoliose pode ser moi incómoda, dado que interfire coa postura e a mobilidade danando ademáis a imaxe corporal. Algúns estudos demostraron que as  curvaturas da columna, se son severas, poden interferir coa respiración.
Moitos nenos con  AME comezan a mostrar unha curva de  escoliose a unha idade temperá, o que a miúdo é tratado cun aparello  ortopédico ata chegar ao momento apropiado para cirurxía. Os cirurxáns, xeralmente, prefiren esperar ata que se completa o crecemento antes de endereitar e fusionar cirurxicamente a columna. 

Como se trata a  AME?
Os problemas potenciais máis relevantes na  AME, son:
• debilidade dos músculos respiratorios
• debilidade dos músculos de tragar
• debilidade dos músculos das costas con  curvatura  espinal progresiva
• reaccións anormais a medicamentos para relaxar os músculos
Estes problemas poden, e necesitan, sertratados ou previdos.

Imos centrarnos na Debilidade dos músculos das costas
A debilidade dos músculos das costas que normalmente soportan unha columna flexible e en crecemento, é un problema principal na  AME que se inicia na nenez. Se non se corrixe, o neno pode desenvolver  escoliose —curvatura da columna de lado a lado— ou  cifose -curvatura da columna cara adiante-, ou ambas. Algúns poden mesmo terminar
con curvaturas que fan imposible sentar ou deitarse con comodidade.

Moitos especialistas consideran que as  curvaturas espinais severas tamén comprometen
a función respiratoria, xa que a columna con  curvatura, a miúdo comprime o pulmón. 

FONTE: Jerry Ferro Caselberrei, Florida. "Hechos sobre la atrufia muscular espinal"

Fisioterapia:
Función (muscular) e mobilidade

Moitos nenos con AME melloran ao asistir a sesións de fisioterapia e de terapia ocupacional, que lles axudan a manter a función (muscular) e a mobilidade e a mellorar a súa calidade de vida durante o máximo tempo posible.

Nas sesións de fisioterapia, os nenos realizan exercicios que lles axudan a protexer as articulacións de lesións e rixideces. A fisioterapia tamén lles axuda a manter os ósos fortes, a conservar a flexibilidade, a favorecer a circulación sanguínea nas extremidades e a aliviar a dor derivada da debilidade e da inmobilidade muscular. Tamén se fan exercicios para  tonificar ou reforzar os músculos que participan na respiración.

Nas sesións de terapia ocupacional, os nenos practican exercicios que lles axudan a realizar actividades cotiás, como andar, vestirse, peitearse e cepillarse os dentes con toda a independencia posible. Nalgúns casos, existen instrumentos e/ou dispositivos que facilitan algunhas tarefas, tales como:

- férulas para as pernas,  bipedestadores, bastóns e andadores, que proporcionan estabilidade e melloran a mobilidade.

- cadeiras de rodas eléctricas con controis personalizados

- asentos especializados a utilizar na escola

- dispositivos para utilizar ordenadores e teléfonos e para controlar outros aparellos domésticos electrónicos, como o televisor e as lámpadas

- dispositivos que facilitan as actividades educativas, como a escritura e o debuxo.

O obxectivo da fisioterapia e da terapia ocupacional consiste en axudar aos nenos con AME (e aos seus pais) a atopar formas de levar vidas o máis normais posible a pesar das limitacións que impón esta enfermidade.
FONTE: Fundame

FOTO. POSIBLE METÁFORA

PODERÍA SER UNHA METÁFORA DO NOSO SISTEMA EDUCATIVO, A VECES?


FONTE: GORKA GARCÍA. BORJA RAMÍREZ.Inma Contreras Sedesmercedes ruizJose Blas García y 7 más

¿QUÉ PUEDO HACER CUANDO ............?. LECTURAS. GUÍA

Rematamos con esta colección que coidamos pode ser do voso interés para poñer en práctica con noso alumnado.

¿Qué puedo hacer cuando me preocupo demasiado?: Un libro para axudar a nenos con ansiedade 

Os nenos enfróntanse cada día a multitude de actividades e situacións que supoñen todo un desafío para eles: o rendemento no colexio, as actividades extraescolares, os problemas cos seus compañeiros, os problemas na casa... En ocasións senten que non son capaces de controlar esas situacións e móstranse moi preocupados e ansiosos. 
Cunha linguaxe adaptada aos nenos, atractivas ilustracións e varias actividades pedagóxicas, esta sinxela e completa guía ensina aos nenos e aos seus pais como superar estes problemas, proporcionándolles pautas claras e eficaces para manexar a ansiedade e as preocupacións. É de gran axuda para os terapeutas, que poden utilizalo para que pais e fillos traballen xuntos durante a  intervención






FONTE: AUTORES: Dawn HuebnerBonnie Matthews. ADAPTADOR E TRADUCTOR: Jaime Pereña Brand 


¿Qué puedo hacer cuando me obsesiono demasiado?: Un libro para axudar aos nenos con TOC


Esta guía axuda aos pais e aos nenos para tratar o Trastorno Obsesivo Compulsivo ( TOC) mediante as técnicas cognitivo  conductuais. Trátase dun libro de axuda interactivo que converte aos nenos en detectives capaces de recoñecer e responder máis apropiadamente aos trucos do TOC.
Con exemplos ilustrativos, actividades atractivas e instrucións descritas paso a paso, este libro permite aos nenos dominar as habilidades necesarias para librarse dos pegañentos pensamentos e impulsos do  TOC e para ter unha vida máis feliz. Esta guía representa un recurso útil e completo para ensinar, motivar e estimular aos nenos cara ao cambio.

QUE PUEDO HACER CON LA ENFERMEDAD MENTAL. LECTURAS. GUÍA

¿Qué puedo hacer con la enfermedad mental?: Un libro para ayudar a los niños cuyos padres tienen enfermedades mentales 


Os nenos que teñen pais con enfermidades mentais adoitan sufrir serias consecuencias e experimentar dificultades graves. Esta guía é de gran axuda para que os terapeutas e os orientadores poidan explicar aos nenos o que é a enfermidade mental, como poden relacionarse cos seus pais enfermos, que papel poden xogar durante a enfermidade, como facer fronte ás posibles incomprensións da contorna e como manexar os seus propios sentimentos.

¿QUÉ PUEDO HACER CUANDO ESTALLO POR CUALQUIER COSA? LECTURAS. PRIMARIA

¿Qué puedo hacer cuando estallo por cualquier cosa?: (PDF preparado polo CEIP Miguel de Cervantes).

Un libro para axudar aos nenos a superar os seus sus problemas coa ira


 Algúns nenos teñen unha maior tendencia a “estalar” con moita facilidade, acendéndose ante o mínimo contratempo. Estes nenos adoitan experimentar a ira como algo que lles pasa e que non está baixo o seu control. 

Cunha linguaxe adaptada aos nenos, atractivas ilustracións e varias actividades pedagóxicas, esta sinxela e completa guía ensina aos nenos unha nova forma de pensar sobre a ira e proporciona algunhas ferramentas que poden utilizar para acougarse e responder dun modo máis apropiado cando algo sae mal. É de gran axuda para os terapeutas, que poden utilizalo para que pais e fillos traballen xuntos durante a  intervención.

D.U.A. BÁSICO. OS 9 ELEMENTOS DE ANTONIO MÁRQUEZ



FONTE: Antonio Márquez.  blog Si es por el maestro.....nunca aprendo

RECURSOS PARA DERRIBAR BARREIRAS Á PARTICIPACIÓN. DUA

"O momento do deseño é onde o docente convírtese en
arquitecto de programacións accesibles e flexibles".

Cando falamos de presenza, participación e progreso de todos os alumnos, os docentes debemos pararnos a reflexionar e ser conscientes de que no deseño dos nosos modelos didácticos é onde está a clave para facelo posible.


O momento do deseño convértese en esencial para programar tarefas, actividades e exercizos que non supoñan unha traba para ningún dos alumnos. Deseñar modelos de traballo accesibles, alternativos, enriquecidos, flexibles e con niveis de execución variables.

Todo iso debe partir dun exhaustivo coñecemento de todos os potenciais e debilidades dos nosos alumnos, dos seus intereses e daquilo que os exclúe sistematicamente das actividades da aula.


No período das tecnoloxías de axuda, non podemos pasar por alto que o seu uso vai permitir chegar a ese deseño  multifactorial que faga que todos e cada un dos alumnos participen na propostas da aula.

ANTONIO MÁRQUEZ. La rueda del DUA. recursos para derribar barrera a la participación





FONTE: Antonio Márquez. Si es por el maestro nunca aprendo